Na, hát erről nehéz elkezdeni írni. Mekkora egy név ez! Ezt mindenki ismeri. Ez az olyan oldalak egyike, ami még ha nem is tartozik az internet őskövületei közé (még nincs 6 éves!), mégis szinte mindenkinek rögtön eszébe jut róla valami. Tüsszentő panda, óriási bukások, sok webkamerába dumáló hülye, vicces reklámok, jó kis klipek, öncsinált emó sztárocskák, satöbbi.
A youtube nem a legrégebbi, de egyértelműen a legnépszerűbb videómegosztó oldal a világon. Rengeteg ember (több tíz milliós nagyságrendű) töltöget föl ide videókat, amikből már szinte felfoghatatlan mennyiségű pihen a cég szerverein. Itt mindenki megtalálja a magának tetsző tartalmat (sokszor sajnos elfecsérelt órák árán), így mindenki más miatt szereti a youtube-ot.
De hogyan is működik?
A youtube-on minden regisztrált felhasználónak van egy csatornája (channel). Ide töltheti fel a videóit, amit aztán a többiek megnézhetnek. A többi felhasználó pedig feliratkozhat (subscription) erre a csatornára, ha folyamatosan követni akarja a felhsználó friss videóit. Az oldal minden bejelentkezéskor elénk teszi a feliratkozásaink új videóit, amiket rögtön meg is nézhetünk. Így ha valakinek sok feliratkozója van, akkor általában a videói nézettsége is nagy, legalábbis biztosan van egy lojális nézőbázisa, aki követi a tevékenységét. Aztán persze a nagy nézettségű videókra már a keresőben is könnyebb ráakadni. A videókhoz természetesen kommentelhetnek is a felhasználók, és értékelhetik azokat. (Jelenleg a tetszik / nem tetszik rendszer van érvényben.)
Egy tipikus youtube videó a komment szekció tetejével és jobbra az ajánlott tartalmakkal
És akkor mi van rajta?
Azt biztosan elmondahtjuk, hogy a youtube több, mint sok random ember, aki l'art pour l'art töltöget fel videókat. Persze, ez is a része, de ezen már jócskán túl mutat. Talán az első években még ez dominált, de aztán szépen kialakult az oldal közösségi jellege. A még viszonylag friss vlog műfaj ekkor vált igazán népszerűvé, és elkezdtek megjelenni a kitartó vloggerek, akik köré egész kommentelő és videoblogger közösségek alakultak ki. Hamar megjelentek az első olyan felhasználók is, akik saját műsort kezdtek el heti vagy akár napi rendszerességgel feltölteni, szintén nagy néző- és kommentelősereget vonzva. A vlogok és az egyedi műsorok estében is általában nagy hangsúlyt fektetnek az online videó interaktív aspektusára, így ezeknek legtöbbször meghatározó momentuma a kommentelők kérdéseinek / válaszainak bevonása a műsorokba.
A nagy közösségi élet ellenére az oldal sorsa csak akkor fordult igazán meg, mikor a Google 2006 végén felvásárolta a céget, potom 1,65 milliárd dollárért. Innen azért nem ívelt rögtön felfelé az út, a Google bizony sokáig küzködött az új szerzeményével. Egyszerűen veszteséges volt, mivel nagy fenntartási költségei voltak az oldalnak, hirdetéseket viszont egyszerűen nem tudott eladni a videókhoz.
A legelső youtube videó - a benne szereplő elefántszakértő úriember Jawed Karim, aki Chad Hurley-vel és Steve Chen-nel közösen alapította a youtube-ot.
Az igazi áttörés 2008 környékén történt, mikor a tuljadonos Google végre meglátta a potenciált a lojális (és jól behatárolható nemű, életkorú --> niche marketing) nézőbázist vonzó youtube-műsorokban, és elindította a partner programot. Ennek keretében (erre jelentkezni kell, és nem minden "pályázatot" fogadnak el) az eredeti tartalmat szolgáltató csatornák részesedést kapnak a reklámbevételekből a videók nézettsége és a feliratkozóik után. Ezt az összeget ma 2,5-5$-ra becsülik 1000 megtekintésenként. (Pl. egy heti 10-14 milliós nézettségű RayWilliamJohnson esetében ez azért nem semmi!)
Innentől aztán eljött az eredeti tartalmak aranykora a Youtube-on. A nézősereg folyamatosan nőtt, a legnépszerűbb csatornák feliratkozószáma mára már a hárommilliót is meghaladja. Egyre többen vannak, akik a youtube-on csináltak maguknak karriert, és ma már kizárólag ebből élnek. Igen, youtube videókból. Évről évre újabb youtube sztárok születnek, akik a semmiből szednek össze százezres nézőseregeket, ezzel megélhetést teremtve maguknak.
Persze a hétről hétre friss és egyedi tartalommal előálló "youtube celebek" mellett még mindig megtalálsz bármi mást is az oldalon, amit keresel, de az utóbbi évek tendenciái mindenképpen azt mutatják, hogy ezek a kitartó és sokszor igen jól kereső figurák azok, akikre most igazán érdemes figyelni.
Mert online média forradalom van, különösen az online szórakoztatás terén, és ennek zászlóshajója a youtube.